Bienvenidos en Colombia

6 februari 2009 - Cartagena, Colombia

Een jaar later, na een fantastische reis, een minder fantastische hernia, redelijk pittige ontwikkelingen op de financiële markten en een aflopende relatie, hebben de kriebels het gewonnen van .... ja van wat eigenlijk? Gewoon boeken dus. De keuze om naar Latijns-Amerika te gaan was niet moeilijk. De atmosfeer, de mensen, de taal, de natuur, de steden en het klimaat zijn zeer verleidelijk. En mijn Spaans kan ook nogal wat bijspijkering gebruiken.

Dus dit keer een retourtje geboekt en 2,5 week Spaansles, te beginnen in Cartagena, het Scheveningen van Colombia, maar toch anders.

De trip begon in Brussel, overstappen in Madrid en Bogotá en na 23 uur aangekomen in Cartagena. Daar zou ik opgepikt worden door iemand van de school om me af te zetten bij het gastgezin. Geen kip te zien echter. Stond ik daar als een halve haan op het vliegveld om half twaalf s avonds met mn bagage. (de apostrof doet het niet op deze pc by the way). Nog even Christa uit bed gebeld voor een telefoonnummer, maar dat wilde ook niet al te best werken. Maar Christa was in ieder geval op tijd wakker om te gaan werken (tijdsverschil is zes uur). Na een half uur wachten werd het toch wat te vervelend en heb ik maar een taxi genomen naar de stad en daar een relaxed hotelleke genomen. Dag erna naar school gegaan, waar ik van andere studenten hoorde dat deze gebeurtenis niet bepaald vreemd is hier. We moeten niet te kritisch worden natuurlijk.

Het gastgezin bestaat uit papa en mama van ongeveer 40 jaar en twee nichtjes van een jaar of 18 (ik lees de reacties van enkele van jullie nog wel :) ). Het was een gezellige boel, samen met Claire, een Australisch meisje van 20 en Osa, een Zweedse van 40, zo gek als een deur. Osa is inmiddels met de noorderzon vertrokken naar Cuba en Claire vertrekt morgen. Wij hebben ieder een eigen kamer en volgens ons slapen onze gastheren en -vrouwen in 1 kamer.

Het is een relatief rijk gezin. Ze wonen in appartementencomplex met zwembadje en is best chique, zeker voor hier. Ze zijn wat minder spontaan en warm dan de mensen waar we vorig jaar verbleven, maar zeker wel hartstikke leuk. Een van mamas hobbys is koken (stomme apostrof ook..), niet echt vervelend dus. Het is lekker, gezond en veel. Ook het ontbijt is redelijk (vrij verwonderlijk voor Zuid-Amerikaanse begrippen) maar kan zeker niet tippen aan het oude vertrouwde groentesap-kiwi-banaan-havermout-brinta-en-eiwitpoeder-in-sojamelk-en-twee-zachtgekookte-eieren-ontbijt.

De school kan niet aan ruiken de school in Quito vorig jaar, is alleen iets duurder. De meester is wel heel leuk en de kindjes ook. Zelfde situatie als vorig jaar, verschillende nationaliteiten, beroepen (zelfs twee door crisis met dikke zak geld ontslagen investment bankers), leeftijden van 20 tot 60+, menkes en wiefkes, de een blijft een week, de ander maanden enz.

De warmte komt hier met bakken uit de lucht. Smorgens na het opstaan begint het zweten al. Op school aangekomen is het eigenlijk al tijd voor een douche. Gelukkig ben ik niet de enige die hier last van heeft. Aangezien het 4 feb mijn verjaardag was en Osa haar laatste avond, was ik al direct gedwongen om mee op stap te gaan. Na 23 uur reizen, jetlag en 4 uur slapen in dat hotel was dat best uitdagend maar vermakelijk. Op donderdagavond maar rustig aan gedaan, vandaag de stad verkend en vanavond is het weer tijd, want nu moeten we Claires laatste avond vieren. Iedere dag schijnt er wel een reden te zijn voor een feestje.

Fotos heb ik nog niet veel. En degene die ik heb zijn vooral van gebouwen, pleinen en muren (deze stad is een groot fort, staat trouwens op Unesco World Heritage list). Ze zullen samen met andere snel volgen.

Dat was het even voor nu. De komende week ga ik niet veel spannends meemaken. In principe zou ik nog twee weken hierblijven, maar ik ga een week Spaans in Medellin nemen in plaats van hier. Das toch wat meer variatie. In de tussentijd wil ik een tour gaan doen naar Ciudad Perdida (een verloren indianenstad, snap niet hoe je een stad kan verliezen maar goed). Dit schijnt een van de mooiste ervaringen te zijn die je in Colombia kan opdoen. Duurt wel zes dagen en ik moet op antwoord wachten of het überhaupt mogelijk is (hmm, umlaut werkt wel). Het carnavalsweekend kan ook interessant worden, Carnaval de Barranquilla schijnt een van de gaafste van Latijns-Amerika te zijn, maar ook dat is even afwachten in verband met accomodatie en reisgezelschap (is niet echt gezellig in je eentje denk ik). Daarna is de planning om naar Medellin te gaan voor een excursie naar de lokale sosfabriek.

Hasta luego en gedraag jullie een beetje.

Dikke knuffel,

Paul

1. Poskamer Sjra:
    7 februari 2009
    Tsaa, inderdaad, goed verhaal, hoogst interessant, maar ik zou toch liever de foto's van de nichtjes zien, altijd beter dan dan de financiele beurzen zou ik zo zeggen.
  2. Wendy & d'r Sjaak:
    7 februari 2009
    Hi Paul, We zullen weer met veel plezier je verhalen lezen en kijken uit naar de foto's ofcourse....
    Have fun!!
    greets, d'r Sjaak en Wendy
  3. rene:
    7 februari 2009
    goed verhaal paul,heel veel plezeer en tot gauw ciao rene marion nino
  4. Raquel:
    Hola pobresito,

Que tal en la Colombia???

Klinkt heel anders dan Ecuador vorig jaar met papa Mario en mama Blanci (mis je de jam niet?) Heb je ook dulce de leche daar?? Hebben ze ook leuke Raquel/ Alex en Lidia juffen daar??

Anyways, take good care, veel liefs en ik zie je als ik terug ben uit Bali (jaja ook aan deze kant weer reiskriebels ;-))

Beso grande a ti,
    Raquelita
  5. Ricoh:
    Ola jongeman!

Wat ben ik weer vreselijk jaloers op jou!!
    Absoluut weer een topbestemming en hoop dat je je vreselijk vermaakt.
    Verken 't maar goed,kun je me goed tip's geven voor als ik ga!!
    Nogmaals geniet ervan en 't beste!!

GG Ricoh
  6. richard:
    7 februari 2009
    leuk om de reacties van anderen te lezen!!! pffff

Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt.

Wij zijn trouwens in Belgie te vinden als je terug bent. hahaha.

Fibbit
  7. Nancy Barbosa:
    Hey Paultje,

goed om te lezen dat je je gegarandeerd weer gaat vermaken daar. Vooral dat klimaat klinkt erg aangenaam ;) Ben erg benieuwd naar al je belevenissen in Colombia!

Have fun!

xxx
  8. raf&thida:
    greetings amigo,
    zit momenteel in phitsanuloke, 400 km van Bangkok in Thailand,
    we zijn bij de family op bezoek en gaan en maand rondreizen
    laat iets horen wanneer je terug ben gaan we eten,
    chica's calientes wensik je toe

take care raf
  9. Pieps:
    8 februari 2009
    Ik kom volgende week wel ff langs he? Vindt t hier maar saai en koud en nat en vies. Kom je me ophalen op het vliegveld? Anders bel ik mama wel wakker voor je adres ;).
    Amuseer dich!

xxx
  10. peter daniels:
    Dag Paulus,

Goed om je verhaal te lezen, en te constateren dat je het naar je zin hebt.
    Nog proficiat met je verjaardag; hou je haaks en gezond, doe veel inspiratie op.IK blijf je volgen!
    tot horens.

peter
  11. Mama Mia:
    8 februari 2009
    Heerlijk die belevenissen die je op programma hebt.
    Hoop dat alles zo goed lukt als gepland, dan geniet je vreselijk!!!!
    Verheug me op je foto's. (apostrof doet het!)

take care en veel groeten ook van de pap
    muuuuuuuuuuuum
  12. richard:
    8 februari 2009
    trouwens google earth is sneller
  13. Jorien:
    Deus!

Zit je ineens in colombia, wauw!
    Ik heb vorige week een potje dulce de leche gescoord in de eigen Jumbo supermercado om het gevoel een beetje terug te krijgen.
    Je moet wat...:-).

Heel veel plezier nog, ik ga je volgen!

Kus Jorien.
  14. Ferry:
    9 februari 2009
    Hey Paul,

Groot gelijk en een goede keus gemaakt :). Schijnt echt een fantastisch land te zijn, mijn oude studiegenoot is er ook net van terug en heeft ook de tijd van zijn leven gehad.

Veel plezier daar en kijk uit voor de witte poeder mannen ;)

Groetjes,
    Ferry
  15. Juffvrouw van Ketoor:
    9 februari 2009
    Heej Pauuuuul,

Gelukkig ben je de zaken van de zonnige kant aan 't bekijken!!Geneet van het Laeve, en al het andere wat je daar zoal voor of onder je voeten krijgt. Ik kijk uit naar "See the Picture" en babbel na thuiskomst hopelijk snel met je bij.

Grüsse von Naatje
  16. Joshua:
    10 februari 2009
    Tegek jong dat je het zo ineens aanpakt. leef zoals het op je pad kom! Geniet er vooral van en ik zal je verhalen absoluut volgen.
    Groetjes Joshua
  17. Trieske:
    Hey Pfeulgjen,

Leuk je verhalen weer te lezen.
    Heel veel plezier en pas goed op jezelf!
    Ben erg benieuwd naar de foto's hihihi

Kusje x auch van gries doef ;-)
  18. Roxanne:
    Hey Sjat!

Leuk om je verhaal te lezen!!! Geniet ervan je mist hier in ieder helemaal niets (regen regen en nog eens regen....) :-( .
    Ben reuze benieuwd naar je foto's!!!

Dikke kus Rox
  19. Andrea:
    11 februari 2009
    Heykes
    Veel plezier daar achter,geniet met volle teugen,en stuur goede vibes over naar dit koude België.

Groetjes x maatje en co
  20. marcel stuart:
    11 februari 2009
    Haaaaaaaaaa, enne al wear op sjiep du weltebumler ?? Schun dat vuer de rees werm volge kunne.. Ammuseer dich en gedraag dich........NIT
  21. "tante" Jose:
    13 februari 2009
    Hoi Paultje,
    Leuk om te horen hoe het bij jouw gaat. Wat een ondernemingen, gelukkig dat je paps en mams je niet met de koffers een nacht laten wachten als ze je moeten ophalen. Veel plezier nog en tot ziens.

Jose en de knullen
  22. master merije:
    20 februari 2009
    foto's van de nichtjes, en nog meer foto's van u.